بهترین سبک کاراته برای کودکان

1402-08-24
بهترین سبک کاراته برای کودکان

 

کاراته به‌عنوان یکی از هنرهای رزمی، به بهبود ارتباط بین بدن و ذهن کمک زیادی می‌کند. این ورزش بر لگد‌زدن و کارکردن با پا تاکید دارد که در کنار این حرکات، کودکان نظم، تمرکز و صبر را یاد می‌گیرند. حرکات جالبی مانند ضربات چرخشی و پرتاب‌کردن در این ورزش وجود دارند که کودکان علاوه‌بر قدرت، تعادل و انعطاف‌پذیری خود را هم توسعه می‌دهند. ممکن است به‌عنوان والدین فکر کنید کاراته که یک هنر‌ رزمی است برای کودک شما خطراتی دارد اما این ورزش دارای فواید زیادی برای آن‌ها است که زیر نظر مربی احتمال خطر آسیب کودکان در هنگام انجام این ورزش کمتر می‌شود. در این مقاله بهترین سبک کاراته برای کودکان یعنی سبک کنترلی و شیتوریو و دیگر سبک‌های مخصوص کودکان را بررسی می‌کنیم. ادامه مطالب را از دست ندهید. 

 

 انواع سبک‌های کاراته مناسب کودکان

از آنجایی که تکنیک‌های متعددی در این رشته ورزشی وجود دارد، سبک‌های مختلفی از آن‌ها هم برای کودکان وجود دارند که در این بخش از مقاله بهترین سبک کاراته برای کودکان به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شوتوکان

این سبک یکی از شناخته‌شده‌ترین سبک‌های کاراته در سراسر جهان است که برای کودکان در سنین مختلف مناسب است. تمرکز این سبک بر روی موضع‌گیری‌های طولانی، ضربات متقابل و یک حرکت پویا است که به کودکان نحوه مبارزه‌کردن را آموزش می‌دهد. روش‌های شوتوکان برخلاف حرکات دایره‌ای و روان که در کونگ‌فو وجود دارد، بسیار قدرتی و خطی هستند. در این سبک حدود ۷۰ درصد از روش‌ها و حرکات، سخت و حدود ۳۰ درصد از  حرکات ظریف استفاده می‌شود. در شوتوکان به کودکان آموزش داده می‌شود که در هنگام اجرای روش‌ها به فرم، سرعت، تعادل و تنفس خود توجه زیادی داشته باشند. سبک شوتوکان شامل ۲۶ کاتا است که کودکان کارآموز ملزم به یادگیری تمام آن‌ها هستند.

 

شیتوریو

این سبک که به‌عنوان بهترین‌ سبک کاراته برای کودکان شناخته می‌شود در بین کودکان طرفداران زیادی دارد. اگرچه شوتوکان پرکاربردترین سبک  در جهان است اما شیتوریو بیشترین طرفدار را در ژاپن و دیگر مناطق دنیا دارد. مابونی‌ کنوا در سال ۱۹۳۴ این سبک را معرفی کرد. حرکات این سبک عمدتا تحت‌تاثیر سنت‌های کاراته اوکیناوا است. در شیتوریو به کودکان آموزش داده می‌شود که حرکات کاتاهایی که یاد گرفته‌اند را برای محافظت از خود به هم ارتباط دهند و سپس استفاده کنند. این سبک با حالت‌های کوتاه و نزدیک به زمین که شباهت زیادی به کشتی‌گیران سومو دارند شناخته می‌شود.

 

وادوریو

وادوریو که در زبان ژاپنی به مسیر هماهنگی ترجمه می‌شود در سال ۱۹۳۹ توسط اوتسوکا‌ هیرونوری معرفی شد. تمرکز این سبک بر روی هماهنگی  و آرامش ذهن است‌. برخلاف دیگر سبک‌ها که به ضربات با‌ زور تاکید دارند، یادگیرندگان باید در وادوریو تلاش کنند تا ضربه نخورند. کودکان یاد می‌گیرند که از بدن خود در برابر ضربات محافظت کنند و نیروی واردشده آن‌ها را کاهش دهند. وادوریو برعکس سبک‌های دیگر کاراته، دارای تکنیک‌های سبک جوجیتسو مانند قفل‌کردن مفصل‌ها و پرتاب‌کردن است. کودکان در این سبک ۱۵ کاتای مختلف را یاد می‌گیرند که اکثر آن‌ها جزو حالت‌ها و حرکات طبیعی هستند.

 

کیوکوشین کای 

این سبک تلفیقی از تکنیک‌های شوتوکان و گوجوریو است. کیوکوشین توسط استادی به نام  ماسوتاتسو اویاما معرفی شد. افسانه‌های زیادی درباره این مرد وجود دارد از  اینکه او قادر به انجام هرکاری مانند کشتن گاو نر با دست خالی بود و هم‌چنین توانایی داشتن مهارت‌های مبارزه وحشیانه و شکست‌دادن تمام حریفان خود بود. در این سبک به کودکان ۲۳ کاتا به اضافه ۸ اورا‌کاتا  که اکثر آن‌ها از حرکات طبیعی گرفته شده است، آموزش داده می‌شود‌.

 

اوچی ریو

اوکیناوا که در اوایل دهه ۱۹۰۰ زندگی می‌کرد این سبک را معرفی کرد. اوچی ریو تلفیقی از هنرهای رزمی اوکیناوا و کونگ‌فو است که دارای تکنیک‌هایی خشن و ملایم است. هنگامی‌که کودکان متوجه می‌شوند که در این سبک فقط ۸ کاتا برای یادگیری وجود دارد ممکن است بسیار خوشحال شوند اما برای کسانی که به کاتا علاقه‌مند هستند ممکن است خبر ناراحت‌کننده‌ای باشد زیرا مجبور می‌شوند کاتاهای بیشتری را در جای دیگری یاد بگیرند.

گوجوریو 

گوجوریو از تلفیق سبک‌های اوکیناوا و کونگ‌فو گرفته شده است. میاگی چوجون در حدود سال ۱۹۳۰ این سبک را خلق کرد. اصطلاح گوجو به معنای سخت-نرم ترجمه می‌شود و این سبک هم به‌طور مساوی دارای روش‌های سخت و نرم می‌باشد. برخلاف شوتوکان که حرکات آن برای کودکان خطی است، گوجوریو دارای حرکات دایره‌ای می‌باشد. این سبک دارای ۱۲ کاتا است.

 

آیا کاراته برای کودک شما مناسب است

اگر می‌خواهید که کودک شما مهارت‌های زندگی را بهتر بیاموزد و همچنین قدرت و چابکی خود را افزایش دهد، این ورزش رزمی برای او ورزش مناسبی است. این هنر رزمی بر آموزش تعدادی از ارزش‌های اصلی به کودکان که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم تاکید دارد.

افزایش هماهنگی

این ورزش شامل حرکات زیادی است که نیاز به هماهنگی بین بالاتنه و پایین‌تنه دارند. با تمرین و تکرار این حرکات کودکانی که کاراته کار می‌کنند هماهنگی و تعادل بهتری خواهند داشت. بهبود هماهنگی به کودکان در انجام سایر فعالیت‌های بدنی کمک می‌کند.

افزایش استحکام و قدرت

کاراته نیاز به قدرت زیادی دارد. تکنیک‌های مختلفی مانند مشت، لگد و ضربات پی‌در‌پی، به کمک تمام عضلات بدن نیاز دارند. کودکانی که کاراته انجام می‌دهند عضلات و استخوان‌های قوی‌تری خواهند داشت.

افزایش صبر و تحمل

ورزش کاراته شامل تمرینات هوازی زیادی است که به بهبود استقامت کودکان کمک می‌کند. در هنگام انجام تمرینات هوازی کودکان تمرینات مختلفی مانند دویدن، پریدن و لگد‌زدن را انجام می‌دهند که این تمرینات به بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی کمک می‌کند.

افزایش اعتماد‌به‌نفس

انجام کارهایی مانند تعیین اهداف، غلبه بر چالش‌ها و موقعیت‌های سخت، به‌دست‌آوردن کمربند جدید و درس‌گرفتن از شکست، به افزایش اعتماد‌به‌نفس در کودکان کمک زیادی می‌کند. اعتماد‌به‌نفس مهارتی است که در طول زمان توسعه می‌یابد و این ورزش یک محیط ساختاریافته را برای کودکان فراهم می‌کند تا بتوانند در آن تمرین کنند و اعتماد‌به‌نفس خود را افزایش دهند.

افزایش مهارت دفاع شخصی

در کاراته کودکان تکنیک‌های خاصی را یاد می‌گیرند که می‌توان از آن‌ها در دفاع‌شخصی استفاده کرد. همچنین این ورزش به آن‌ها می‌آموزد تا نسبت به محیط اطراف خود آگاه باشند و خطرات احتمالی را درک کنند. 

افزایش مهارت‌های اجتماعی

کاراته یک فعالیت اجتماعی است که به کودکان کمک می‌کند تا با هم کلاسی‌های خود، ارتباط نزدیکی برقرار کنند. آن‌ها دارای علایق مشترکی هستند و ساعت‌های زیادی را در کنار هم می‌گذرانند. از طرف دیگر، شرکت در کلاس کاراته کودکان ، به آن‌ها یاد می‌دهد که به تفاوت‌های همدیگر مانند تفاوت در سطح مهارت، سن و یا پیشینه احترام بگذارند. این ورزش همچنین احترام به مربیان و همسالان خود را به کودکان می‌آموزد.

آموزش ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی

در این ورزش کودکان یاد می‌گیرند که با خود و دیگران صادق باشند و مسئولیت اعمال خود را قبول کنند. از طرفی این ورزش نیاز به تلاش و تمرین زیادی دارد و کودکانی که در این رشته فعالیت می‌کنند یاد می‌گیرند که در موقعیت‌های سخت صبور باشند. همچنین آن‌ها یاد می‌گیرند که با پیروی‌کردن از قوانین روی اهداف خود متمرکز باشند و با تعیین استانداردهای بالا برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنند.

 

به‌طور‌کلی کاراته به افزایش اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس در کودکان کمک  می‌کند. همچنین در بهبود تکنیک‌های دفاع‌شخصی آن‌ها تاثیر زیادی دارد. این ورزش به کودکان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های فنی خود را در یک محیط امن و تحت نظر یک مربی مختصص تمرین کنند. کودکان می‌توانند از ۵ سالگی یادگیری کاراته را شروع کنند. یکی از اولین نکاتی که بچه‌ها یاد می‌گیرند این است که چطور بی‌خطر روی تشک بیفتند و غلت بزنند. این آموزش‌اولیه به افزایش اعتماد‌به‌نفس کودکانی که از فعالیت‌های ورزشی می‌ترسند کمک می‌کند. علاوه‌بر این‌ها، کاراته در تناسب اندام آن‌ها هم تاثیر دارد. کودکان با‌توجه به رنگ‌های مختلف کمربند‌ها می‌توانند پیشرفت و یادگیری همسن‌و‌سالان خود را ببینند و این موضوع در تقویت روحیه رقابت سالم در آن‌ها اثرگذار است. دقت کنید که بهترین سبک کاراته برای کودکان را انتخاب کنید تا کودک شما بتواند از تمام این مزایا بهره‌مند شود.

خطرناک‌ترین سبک کاراته برای کودکان چیست؟

کیوکوشین به‌عنوان یکی از سخت‌ترین و پرخطرترین سبک‌ها مخصوصاً برای کودکان شناخته می‌شود. درحالی‌که در بهترین سبک کاراته برای کودکان و دیگر سبک‌ها، تکنیک‌های سخت و نرم هردو وجود دارند، کیوکوشین تماماً دارای حرکات قدرتی و سخت است. این سبک، تمرین و مبارزه زیادی را نیاز دارد و به‌هیچ‌عنوان برای کودکان مناسب نیست. در نظر داشته باشید که کیوکوشین ممکن است منجربه آسیب در صفحات رشد کودکان شود، بنابراین اگر می‌خواهید فرزندتان در کلاس کاراته آسیب جدی نبیند، از ثبت‌نام او در کلاس‌های این سبک خودداری کنید. 

خطرناک‌ترین سبک کاراته

آسیب‌های احتمالی سبک کیوکوشین 

انجام ورزش کاراته مزایای زیادی برای کودکان دارد، اما اگر سبک مناسب کودک خود را شناسایی نکنید، عواقب خطرناک و پرآسیبی را برای او در پی خواهد داشت. در این قسمت آسیب‌هایی که سبک کیوکوشین به کودک شما خواهد زد را بررسی می‌کنیم:

 

  • آسیبهای پوستی مانند بریدگی یا کبودی
  • رگبهرگ شدن
  • آسیب به رباطها
  • التهاب کف پا
  • کشیدگی و آسیب به یک ماهیچه یا تاندون
  • آسیبهای زانو که ناشی از حالت خمیده آن ها در عین ورزش است.
  • دررفتگی و یا شکستگی دست، پا و انگشتان آنها
  • آسیب به صفحات رشد کودکان

 

به‌عنوان والدین باید در انتخاب سبک کاراته برای کودک خود، دقت زیادی داشته باشید تا به کودک خود آسیبی نرسد.

 

نکاتی برای پیشگیری از آسیب‌ها در ورزش کاراته

این آسیب ها ممکن است برای همه کودکان و بدون‌توجه به سن آن‌ها اتفاق بیفتد. تلاش برای به حداقل‌رساندن و انجام اقدامات لازم در پیشگیری از آن‌ها تاثیر زیادی دارد. در این قسمت از مقاله بهترین سبک کاراته برای کودکان، به مواردی که باید رعایت شود می‌پردازیم.

انجام معاینات پزشکی

قبل از ثبت‌نام در کلاس‌های کاراته توصیه می‌کنیم که یک معاینه پزشکی کامل را انجام دهید. انجام این کار به شناسایی شرایطی که نیاز به مراقبت دارد و یا اینکه کودک شما برای یادگیری این ورزش مناسب است یا خیر، کمک می‌کند.

انجام کامل تمرینات گرم‌کردن بدن

قبل از شروع جلسه، بدن خود را به‌خوبی گرم کنید. اگر با عضلات سرد کار کنید، احتمال واردشدن آسیب به بدن شما بیشتر است.

اجرای صحیح تکنیک‌ها

در هنگام یادگیری تکنیک‌های جدید حرکات را آهسته انجام دهید. بر شکل صحیح تکنیک‌ها مسلط شوید. اجرای صحیح آن‌ها به کاهش خطر آسیب‌های احتمالی کمک زیادی می‌کند. قبل از انجام حرکات جدید، مطمئن شوید که مربی شما را می‌بیند تا در صورت بروز آسیب، سریعا کمک کند.

توجه‌به پیشرفت تدریجی

به‌عنوان کودکی که تازه شروع کرده است، از تکنیک‌های اولیه شروع کنید و بعد از بهبود مهارت‌ها، شدت آن‌ها را افزایش دهید. زور‌زدن زیاد می‌تواند منجر‌به آسیب‌های جدی شود. در زمان استراحت به بدن خود فشار نیاورید. به‌تدریج استقامت خود را افزایش دهید تا از هرگونه آسیبی پیشگیری کنید.

استفاده از تجهیزات محافظتی

درطول تمرین و مسابقات حتما از وسایل حفاظتی مناسب استفاده کنید. محافظ دهان، کلاه ایمنی، دستکش، محافظ ساق پا و محافظ کشاله ران برای کودکان از مهم‌ترین وسایلی است که باید حتما استفاده شوند.

استراحت و ریکاوری

به بدن خود زمان کافی برای استراحت بین جلسات بدهید. تمرین بیش‌از‌حد منجر‌به خستگی و افزایش احتمال آسیب‌رسیدن به کودکان می‌شود.

داشتن تغذیه مناسب و خوردن آب کافی

قبل، حین و بعد از تمرین به اندازه کافی آب بنوشید. کم‌آبی در روند عملکرد شما تاثیر دارد و خطر گرفتگی و کشیدگی عضلات را هم افزایش می‌دهد. همچنین در رژیم غذایی خود، مقدار‌کافی مواد‌مغذی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را قرار دهید تا بدن خود را به‌عنوان یک کودک در شرایط نرمالی نگه‌دارید. 

 

سخن پایانی

در این مقاله، بهترین سبک کاراته برای کودکان و دیگر سبک‌های آن را بررسی کردیم. کاراته به‌عنوان یکی از هنرهای رزمی تاثیر زیادی در بهبود ارتباط بین بدن و ذهن دارد. اگر به‌عنوان والدین فکر می‌کنید که انجام‌ این ورزش خطرات زیادی را برای کودک شما در پی خواهد داشت باید بدانید که رعایت نکات مهم برای پیشگیری از آن‌ها و انتخاب یک مربی حرفه‌ای، احتمال وقوع آسیب‌ها را برای کودکان به‌حداقل می‌رساند. بهترین سبک کاراته برای کودکان، سبک شیتوریو است که به افزایش اعتماد‌به‌نفس، هماهنگی، صبر و قدرت کمک می‌کند.

 

منابع

 

https://activeforlife.com/7-types-of-martial-arts/

 

https://mmachannel.com/top-3-best-martial-arts-for-kids-a-basic-guide-for-parents/

 

https://agelesskarate.com/2022/02/11/different-karate-styles-in-the-world/

 

https://tsk.com/different-types-of-karate-instruction/

 

https://www.activeactivities.com.au/directory/category/sports/martial-arts/karate/article-karate-for-your-kids-74.html

 

https://mmachannel.com/what-are-the-different-styles-of-karate-simply-explained/

 

https://jkleeblackbelt.com/pillar/martial-arts-benefits-for-children/#:~:text=Through%20martial%20arts%2C%20children%20can,%2C%20and%20self%2Ddefense%20skills.

 

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/martial-arts-preventing-injury

 

https://totalimpactma.com/how-prevent-injuries-martial-arts-training/

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز