بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال

1402-10-28
بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال


اگر کودک بیش فعالی دارید و به‌دنبال یک ورزش مناسب برای او هستید، این مقاله برای شماست! ورزش‌کردن برای همۀ کودکان، حتی آن‌هایی که به اختلالات رفتاری مبتلا هستند، فواید بسیاری دارد و کودکان بیش فعال نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به‌کمک ورزش می‌توان بسیاری از علائم این اختلال را کاهش داد؛ تا حدی که بعد از مدتی بهبود حاصل از ورزش را می‌توان در رفتار و احوال کودک مشاهده کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال و فواید و اثرات مفید آن بر این کودکان بپردازیم.


چه نوع ورزشی برای کودکان بیش فعال مناسب  است؟

بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال، ورزشی است که در آن تحرک زیادی وجود داشته باشد. یکی از مشخصه‌های مهم این کودکان بی‌قراری در رفتار و حرکاتشان است؛ به‌شکلی که اگر از آن‌ها بخواهید برای مدت طولانی یک جا بنشینند، نمی‌توانند این کار را بکنند و حتماً حرکت و فعالیتی خواهند داشت. انگار نوعی انرژی تمام‌نشدنی در وجودشان است که مدام آن‌ها را به تحرک وامی‌دارد. ورزش‌کردن و تحرک شدید مستمر و روزانه، به این کودکان کمک می‌کنند تا انرژی‌شان را به‌شکل درست و در جای مناسبی تخلیه کنند و مشکلاتی مثل نداشتن تمرکز، واکنش‌های زیاد به پیرامون و ... در آن‌ها تعدیل شود. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود کودکان روزانه حداقل 60 دقیقه ورزش کنند.


بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال کدام‌اند؟

از میان رشته‌های ورزشی مختلفی که وجود دارند، برخی از آن‌ها به‌دلیل اثرات مثبت و ویژه‌ای که دارند، برای کودکان بیش فعال مناسب‌ترند. همان‌طور که اشاره شد، آن‌ها به ورزش‌هایی نیاز دارند که در آن تحرک و فعالیت زیاد وجود داشته باشد؛ بنابراین ورزش‌هایی مثل بولینگ، وزنه‌برداری و بیسبال برایشان مناسب نیست. در ادامه چند نمونه ورزش مناسب کودکان بیش فعال را معرفی خواهیم کرد.

کاراته

هنرهای رزمی به‌ویژه رشتۀ کاراته، بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال هستند؛ زیرا هرچه ورزش پیچیده‌تر باشد و بیشتر ذهن را درگیر کند، برای مغز بهتر است. از فواید کاراته کودکان می توان به این نکته اشاره کرد که کاراته با تقویت توجه و تمرکز، تعادل، زمان‌بندی، هماهنگی جسم و اندیشه، حافظه و مهارت‌های حرکتی ظریف، جزو ورزش‌های پیچیده‌ای است که نه‌تنها از نظر جسمی فواید بسیاری دارد و بهترین ورزش کودکان است، بلکه از نظر ذهنی و روحی نیز اثرات مثبت بسیاری بر آن‌ها می‌گذارد. در کلاس‌های کاراته، کودکان باید خشم خود را فروبنشانند، خودکنترلی داشته باشند، آرام بنشینند، به استاد توجه کنند، تکنیک‌ها را با دقت اجرا کنند، به استاد و هم‌کلاسی‌های خود با تعظیم احترام بگذارند و .... همۀ این‌ها در کنار هم برای کودکان بیش فعال و تمرین صبر و کنترلشان بسیار مفید است.

جودو

یکی دیگر از رشته‌های هنرهای رزمی مناسب کودکان بیش فعال، جودو است. در این ورزش نیز مثل کاراته کودکان می‌آموزند چگونه در عین تخلیۀ انرژی، هنگام بروز هیجانات زیاد و خشم، آرامش خود را حفظ کنند و در باشگاه کودکان کنار هم‌تیمی‌های خود به فعالیت بپردازند. این ورزش علاوه‌بر مزیت‌های روانی و ذهنی، انعطاف و استقامت بدن کودکان را نیز بالا می‌برد، تمرکز و توجه آن‌ها را بهبود می‌بخشد، به عملکرد جسمانی‌شان کمک می‌کند و باعث می‌شود سلامت عمومی آن‌ها در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

فوتبال

از دیگر ورزش‌های مناسب برای این دسته از کودکان که معمولا مشکلاتی در مهارت‌های اجتماعی نیز دارند، فوتبال است. این ورزش تیمی می‌تواند در وهلۀ اول به آن‌ها همکاری با یک گروه بزرگ‌تر را بیاموزد و اعتمادبه‌نفسشان را بالا ببرد و در کنار آن مزایای جسمانی زیادی نیز برایشان به‌همراه داشته باشد. ورزش فوتبال، سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کند و قلب و عروق او را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد؛ در نتیجه از بروز مشکلاتی مثل فشار خون و مشکلات قلبی در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

شنا

یکی دیگر از ورزش‌هایی که جزو بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال به شمار می‌رود، شنا است. این ورزش می‌تواند علائم بیش فعالی را تا حد چشمگیری کاهش دهد. شنا به کودکان کمک می‌کند اندام‌ها و عضلاتشان به‌خوبی رشد کند، ریه‌هایشان تقویت شود، استخوان‌بندی آن‌ها به تکامل برسد و خواب شبانه‌شان تنظیم شود. این موارد روی‌هم‌رفته به بهبود حال و وضعیت عمومی کودکان بیش فعال و تقویت ذهن و مهارت‌های حرکتی آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.

دوچرخه‌سواری

از دیگر ورزش‌هایی که انجام آن به تحرک زیاد نیاز دارد، دوچرخه‌سواری است. این ورزش علاوه‌بر مزایای جسمانی و تخلیۀ انرژی، به تقویت تعادل در کودکان بیش فعال و هماهنگی ارگان‌های مختلف بدنشان کمک می‌کند. برای انجام ورزش دوچرخه‌سواری، دقت، توجه، تمرکز، حفظ تعادل و فعالیت منظم جسمی جزو ضرورت‌هاست و کودکی که تحت این شرایط قرار بگیرد، در طول زمان همۀ این موارد در او تقویت می‌شود و به‌همین‌دلیل این ورزش برای کودکان بیش فعال، بسیار مفید است.

دویدن یا پیاده‌روی تند

بهترین شرایط برای کودکان بیش فعال این است که در باشگاه ورزش کودکان حضور داشته باشند و به فعالیت‌های مختلف ورزشی بپردازند؛ اما اگر فراهم‌‌کردن چنین شرایطی ممکن نبود می‌توان از ورزش‌های ساده‌تری مثل پیاده‌روی تند و دویدن استفاده کرد که در محیط‌های غیرباشگاهی نیز قابل انجام‌اند و می‌توانند به سلامت جسمانی و روحی کودکان بیش فعال کمک شایانی کنند. این ورزش‌های نیز مثل موارد قبلی اثرات جسمی و روانی مفیدی با خود به ارمغان می‌آورند.

فواید انتخاب بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال

ورزش‌کردن به‌طور عمومی برای همه دارای مزایا و فواید زیادی است؛ اما ممکن است این سوال پیش بیاید که برای کودکان بیش فعال نیز به‌همین اندازه می‌تواند سودمند باشد؟ جواب، قطعا بله است! در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید ورزش برای کودکان بیش فعال اشاره خواهیم کرد:

  • تقویت ساختار و عملکرد مغز

طبق تحقیقات انجام‌شده، ورزش‌کردن به‌ویژه ورزش‌های هوازی بر ساختار و عملکرد مغز کودکان بیش فعال، اثرات مثبت بسیاری می‌گذارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا کنش‌های هیجانی خود را کنترل کنند. همچنین این کودکان می‌توانند به کمک آثار مثبت ورزش بر جسم و روح‌شان، مهارت‌های اجتماعی خود را نیز به حد مطلوبی برسانند و تقویت کنند.

  • کاهش نیاز به داروهای محرک

ورزش روزانه اگر با جدیت و استمرار همراه باشد، بعد از مدتی حال عمومی کودک بیش فعال را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد و علائم بیش فعالی در او کنترل می‌شود؛ در نتیجه نیاز او به مصرف داروهای محرک کاهش می‌یابد.

  • بهبود عملکرد شیمیایی بدن و هورمون‌ها

وقتی کودک ورزش می‌کند مقدار زیادی دوپامین و اندورفین در بدن او آزاد می‌شود که این مورد در نهایت به تقویت تفکر و حل مسئله در کودکان، افزایش تمرکز و احساس سلامت و انرژی و حال خوب در آن‌ها منجر می‌شود.

  • بهبود وضعیت روحی و خلق و خو

یکی از مهم‌ترین فواید ورزش برای کودکان بیش فعال این است که علاوه‌بر مزایای جسمانی، آن‌ها را در وضعیت روحی مناسبی نیز قرار می‌دهد. ورزش باعث می‌شود احساس اضطراب، افسردگی، غم و... در آن‌ها کاهش پیدا کند و مهم‌تر از آن، اثر فوق‌العاده‌ای بر کنترل خشم آن‌ها دارد و معمولا کودکان بیش فعالی که ورزش می‌کنند، کمتر از بقیه رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند.

  • حل مشکلات خواب 

مشکل خواب یکی از مسائل مهمی است که کودکان بیش فعال با آن مواجه هستند و ورزش با تخلیۀ انرژی، ایجاد خستگی جسمانی و ترشح هورمون‌های آرامش‌بخش به آن‌ها یک خواب شبانۀ خوب را هدیه می‌دهد و در حالت کلی نیز باعث تنظیم برنامۀ خواب آن‌ها در طول شبانه‌روز می‌شود.

  • تناسب اندام

از دیگر مزایا و فواید ورزش برای کودکان بیش فعال این است که وزن آن‌ها را در محدودۀ متعادلی نگه می‌دارد و از انواع بیماری‌هایی که ممکن است بر اثر اضافه‌وزن یا کمبود وزن به آن دچار شوند، جلوگیری می‌کند. این کودکان اگر همگام با ورزش از یک برنامۀ غذایی سالم نیز پیروی کنند، اثرات مثبت فعالیت‌های بدنی‌شان دوچندان می‌شود.


سخن پایانی
در این مقاله به معرفی بهترین ورزش برای کودکان بیش فعال و فوایدی که برای آن‌ها دارد پرداختیم. ورزش‌کردن یکی از مفیدترین فعالیت‌های بدنی برای کودکان بیش فعال است؛ زیرا با داشتن تحرک و فعالیت شدید مستمر، بیقراری و انرژی زیاد این کودکان کنترل و تخلیه می‌شود و می‌توانند از اثرات مثبت ورزش بر سلامت جسم و روح خود، بهره‌مند شوند. البته همۀ ورزش‌ها چنین اثری بر آن‌ها ندارند و بیشتر، ورزش‌هایی برای آن‌ها مفید هستند که در آن‌ها تحرک شدید وجود داشته باشد و علاوه‌بر جسمشان، ذهنشان نیز درگیر شود. 


منابع
https://www.brainbalancecenters.com
https://www.webmd.com
https://www.additudemag.com
http://www.yvvbiokinetics.co.za

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

HiFBpwJr

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

HiFBpwJr

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

ovTFgPCwXRjids

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

ovTFgPCwXRjids

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

CmlPkYHX

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

CmlPkYHX

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز