کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان

1402-08-30
کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان

 

ورزش و فعالیت ‎بدنی برای سلامت جسم و روح کودکان بسیار مفید است. اما دغدغه‏ بسیاری از والدین این ‏است ‏که‏ کدام ورزش برای فرزند آن‌ها مناسب‌تر است. کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. با توجه به‎ اینکه ورزش کاراته یک ورزش غیرمسلح است و در آن بیشتر به‏ ضربه‌زدن و دفاع با دست ‏و پا تاکید می ‏شود، نقش مهمی بر تقویت حداکثری تمرکز هنگام مبارزه و واردکردن ضربه‌ها‏ دارد و می‏ تواند به کودکان کمک ‌کند تا انرژی و هیجاناتشان را به‌خوبی تخلیه ‏کنند. ازسوی‌‏دیگر، تاثیر کاراته بر قدرت جسمانی کودک را نمی‌توان نادیده گرفت. کودکانی که در ورزش رزمی کاراته فعالیت دارند، ضمن تقویت قوای ‏جسمانی، با یادگیری مهارت دفاع ‌شخصی می ‏توانند در برابر کسانی که می‌خواهند به آن‌ها آسیب بزنند از خود محافظت کنند. اگر شما نیز به انتخاب رشته رزمی کاراته برای فرزند دلبندتان فکر می‌کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

بررسی تاثیر کاراته بر قدرت جسمانی کودک

تمرینات رزمی باید با توجه به ویژگی‌های جسمی کودک انتخاب شوند و اگر این انتخاب به‌درستی انجام شود، می‌تواند نقش مهمی بر قدرت جسمانی فرزند شما داشته باشد. از فواید کلاس کاراته کودکان در افزایش قدرت بدنی کودکان، می ‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش استقامت و قدرت عضلانی 
  • افزایش سوخت‌وساز بدن و ایجاد وزن مطلوب در کودکان
  • بهبود سطح فشار خون و کلسترول
  • افزایش اعتمادبه‏نفس
  • یکپارچگی بین ذهن و بدن
  • کمک به افزایش قدرت تحمل و صبوری کودک
  • ایجاد تعادل و سلامت جسمانی

 

کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان و دختران

برخی از افراد بر این باورند که ورزش رزمی کاراته برای دختران مناسب نیست. همچنین دسته‌ای از والدین چنین تصور می‌کنند که قدرت بدنی دختران کمتر از پسران است و بنابراین این هنر رزمی را مناسب برای دختران خود نمی‏دانند. اما واقعیت امر این است که ورزش کاراته انحصاری برای پسران نیست و در آن تفکیک جنسیتی وجود ندارد و انجام تمرین‌های آن برای دختران، بلامانع است. هنر رزمی کاراته نه‌تنها به فرزندان دختر شما آسیب نمی‏ زند، بلکه کودک شما را ترغیب می ‏کند تا بتوانند با فراگیری این هنر، علاوه‌بر ارتقای سلامت جسمی، به خودباوری نیز برسد.

 

ارتباط تمرینات کاراته و سلامت قلب و عروق

ورزش کاراته در دسته ورزش ‏های قدرتی است و به‏ همین‌دلیل تمام عضلات بدن را درگیر می ‏کند. وقتی فرزندتان به‏ طور منظم درگیر فعالیت‌های سخت فیزیکی مانند تمرین کاراته است، ضربان قلب او در حین تمرین افزایش می‏ یابد. همین امر باعث می‌شود سیستم قلبی_عروقی فرزند شما برای تامین اکسیژن و مواد مغذی موردنیاز عضلات، سخت‏ کار کند. افزایش ضربان قلب باعث می‏ شود تا ماهیچه‏ های قلب با ساختن دیوار محکم‌تری تقویت ‏شوند. علاوه‌براین، به‌واسطه تمرینات کاراته، کلسترول خون کودک به‏ خصوص در کودکان مستعد به این بیماری کاهش می‌یابد و سلامت کلی سیستم قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد و درعین‌حال به کاهش وزن کمک می‌کند. به‌واسطه کاهش چربی و افزایش کارایی سیستم قلب در کودک، توانایی ساخت توده عضلانی نیز در او افزایش می ‏یابد.

 

بررسی عوامل موثر بر رشد قد و تاثیر کاراته در رشد و افزایش قد کودکان

یکی از نگرانی‏ های والدین برای انتخاب رشته ورزشی کاراته برای فرزندانشان این است که این ورزش اثر سوء بر رشد و قد کودکان نگذارد. حقیقت این است که هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد. درحالی‌که برخی از دانشمندان ادعا می‏ کنند که ورزش به بهبود قد کودک کمک می‏ کند، برخی دیگر می‏ گویند که تاثیر قابل‌توجهی وجود ندارد. اما یک مسئله واضح وجود دارد و آن‌‌، این واقعیت است که کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان ارتباط مستقیمی دارند و قطعاً رشد کودکان را کم نمی‌کند. در این زمینه براساس یافته ‏های دانشمندان، عوامل مؤثر بر رشد کودکان شامل موارد زیر می‏ شود:

 

ژنتیک

بدون شک ژنتیک مهمترین عامل تعیین‌کننده قد کودک شما است. اگر پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ شما همگی قدبلند هستند، پس احتمالا شما نیز قد بلندی دارید و این ژن به فرزند شما نیز منتقل شده است. و به‌واسطه ورزش کاراته این ژنتیک دست خوش تغییر نمی ‏شود.

 

تغذیه

علی‏ رغم اینکه ژن‏ ها حدود ۸٠درصد قد کودک را تعیین می‌کنند، اما تغذیه می‏تواند به مقدار قابل‌توجهی بر کاهش یا افزایش قد کودک شما تأثیرگذار باشد. یک رژیم غذایی خوب، تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز را در اختیار بدن کودکتان قرار می‏ دهد. ازآنجاکه کالری‌سوزی در ورزش کاراته بسیار بالا است، نیاز کودک به مواد غذایی سالم از جمله کربوهیدرات‏ ها، پروتئین‏ ها و مواد معدنی و ویتامین‏ ها افزایش می‏ یابد. 

 

خواب کافی

این نکته ممکن است تعجب‌آور باشد، اما خواب کافی نقش مهمی در رشد کودکان دارد. زمانی که کودک در طول روز به فعالیت ورزشی مانند ورزش رزمی کاراته مشغول است، بدن برای ترشح هورمون رشد به ریکاوری و استراحت کافی نیاز دارد. اگر کودک شما پس از تمرین نتواند به مقدار کافی بخوابد، ممکن است رشد او تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

 

نقش کاراته بر سلامت روان کودکان

ارتباط کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان بر کسی پوشیده نیست. اما ممکن است بپرسید آیا این ورزش بر سلامت روح و روان آن‌ها نیز اثرگذار است؟ فعالیت بدنی منظم و اصولی، علاوه‌بر رشد جسمی، تاثیر مثبتی بر یادگیری و افزایش تمرکز ذهن کودکان دارد. علاوه‌بر تاثیر مثبت کاراته بر تقویت قدرت جسمانی در کودکان، این ورزش باعث ایجاد تعادل و سلامت روانی در آن‏ها نیز می‏ شود. 
کودکانی که در رشته ورزش کاراته فعالیت‌ دارند، یاد می‌گیرند که برای ترقی و پیشرفت در رشته ورزشی خود باید تمرینات ورزشی مستمر داشته باشند و همچنین غذاهای سالم مصرف کنند. به‌مرور این فعالیت ‏ها تبدیل به عادات سالمی در زندگی این کودکان می‌شود. بسیاری از آن‌ها یاد ‏می‎ گیرند که روح سالم در بدن سالم است و عادت ‏های تغذیه‌ای درست و فعالیت بدنی مستمر را در سنین بزرگسالی و پیری نیز حفظ می‏کنند. 

 

نقش کاراته در افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان

یادگیری فنون و روش ‏های مبارزه با حریف در کنار بازخوردها و تلاش‌های مستمر مربیان، این فرصت را به کودکان می‌دهد که به توانایی‏ های خود ایمان بیاورند و اعتمادبه‌نفس بالایی پیدا کنند. آن‌ها در مبارزات خود یاد می ‏گیرند که هر حریفی قابل شکست‌دادن است و حتی اگر از حریفی شکست بخورند، می‌توانند بااستفاده‏ از تکنیک‌های مختلف در مبارزه بعدی به پیروزی برسند. اعتماد‌به‌نفس کودکان زمانی به اوج خود می‌رسد که یاد می‌گیرند در برابر حریفانی که دوبرابر قد و وزنشان را دارند، چگونه اصولی و محکم ضربه‌ بزنند و برآن‎ها غلبه کنند. 
افزایش اعتمادبه ‏نفس در کودکان می ‏تواند باعث توسعه شخصیتی در آن‏ها نیز شود. کودکان برای اینکه به مراحل بالاتر برسند نیاز دارند تا شایستگی‌های لازم را کسب کنند و البته در این کار به تلاش و پشتکار مستمر نیاز دارند. علاوه‌براین باید توانایی پذیرش شکست را نیز در خود بالا ببرند. زمان ‏که کودک بتواند شکست را بپذیرد، می‌تواند در تمامی مراحل و عرصه‌های مختلف زندگی‌ تحصیلی، اجتماعی و عاطفی موفق ‏تر باشد. 

تأثیر کاراته بر تقویت نظم و انضباط کودکان

در کلاس‏ های آموزش هنر رزمی کاراته، مربی از کودکان می‏ خواهد تا حرکات و تکنیک‌ها را به‏ طورمداوم تکرار کنند. به‏ این ترتیب کودک متوجه می‌شود تنها راه انجام اصولی و درست تکنیک‌ها و افزایش مهارت خود، تمرین و تکرار است. این کار باعث می‏ شود تا فرزند شما خود را به‌سوی نوعی خودانضباطی سوق دهد. ازسوی‌دیگر، برگزاری کلاس‌های کاراته به‌طور مستمر در طول هفته باعث می‏ شود کودک با یک برنامه منظم به‌خوبی آشنا شود. این امر منجر می‏ شود تا نوعی تعهد و نظم و یکپارچگی بین ذهن و بدن خود ایجاد کند. 

 

ایجاد مهارت‌ رهبری در کودک با کاراته 

فواید کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان به سلامت روان آن‌ها هم تسری پیدا می‌کند. کلاس‌های کاراته کودکان براساس یک سیستم رتبه‌بندی اداره می‌شوند. به این صورت که با افزایش مهارت‌ها، کمربند مبارز عوض می‌شود و به رتبه بالاتری می‌رسد. در این شرایط وقتی که کودکان پیشرفت و کمربند بالاتری را کسب می‌کنند، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند و در تمرین‌ها و ارائه آموزش‌ها به مبتدی‏ ها به مربیان خود کمک می‌کنند. این وظیفه محول‌شده که نوعی رهبری جانبی در کلاس‌هاست، مسئولیت‌پذیری و مهارت رهبری‌ را در آن‌ها تقویت می‌کند.

 

تقویت فرهنگ احترام در کودکان به واسطه ورزش رزمی کاراته

برخی براین باورند که کاراته باعث بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در کودکان می‏ شود، درصورتی‏ که این باور کاملأ اشتباه است. زیرا کاراته با تقویت قدرت جسمانی درکودکان باعث می‌شود تا آن‌ها دربرابر رفتارهای آسیب‌زای دیگران از خود مراقبت کنند. کودکان در کلاس‌ها ضمن اجرای تکنیک‌ها و نحوه مبارزه، با ارزش‌هایی مانند احترام، مسئولیت‌پذیری و نوع‌دوستی آشنا می ‏شوند. کاراته یکی از ورزش‏ هایی است که احترام به حریف یکی از اصول مهم در آن است. همچنین در کلاس‌های آموزش کاراته به هنرجویان تاکید می‌شود که حرکات ورزشی تنها باید در باشگاه و زمان مسابقات اجرا شوند و این تکنیک‌ها را نباید خارج از کلاس و روی دیگران پیاده کنند. 

 

سن مناسب برای شروع ورزش کاراته در کودکان

بهترین سن شروع کاراته برای کودکان به شرایط جسمی و روانی فرزند شما بستگی دارد. اما به‌طور معمول بهترین سن برای شروع این ورزش، بین ۴ تا ۷ سال است، زیرا کودکان در این سن از خود انعطاف بسیاری نشان می‌دهند و قدرت یادگیری و تمرکز بیشتری دارند.

 

سخن پایانی
کاراته و تقویت قدرت جسمانی در کودکان در ارتباط مستقیم است. همچنین به سلامت ذهنی و روحی فرزندان شما کمک شایانی می‏ کند. با استمرار در ورزش کاراته بدن کودک قوی‌تر و از طرفی کودکان دلبندتان از نظر برخورد با مسائل و شکست‏ ها انعطاف‏پذیرتر می ‏شوند. علاوه‌براین به‌واسطه قدرتی‌بودن این ورزش، کالری ‏سوزی نیز در کودکان مشغول به این رشته رزمی افزایش می‏ یابد و به کمک این کالری‏ سوزی، سلامت رگ‌های خونی و قلب آن‌ها تضمین می ‏شود. اگر همراه این ورزش، رژیم غذایی و خواب مناسبی را نیز برای کودکان خود در نظر داشته باشید، می‏ تواند تاثیر مثبت‏ تری بر روی ‏آن‏ها داشته باشد.

منابع:
https://shobukan.com.au
https://www.understood.org
https://www.ncbi.nlm.nih.gov
https://martialartdxb.com

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز