کودکان از چه سنی کاراته را شروع کنند؟

1402-08-05
سن کاراته کودکان

کودکان از چه سنی کاراته را شروع کنند؟

 

همین که بچه‌ها به سن راه‌رفتن و صحبت‌کردن می‌رسند، پدر و مادرها تلاش می‌کنند تا با انتخاب کلاس‌های آموزشی، سلامت و هوش آن‌ها را تقویت کنند. یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین کلاس‌های ورزشی بین خانواده‌ها، ورزش کاراته است. این ورزش علاوه‌بر ایجاد بدنی قدرتمند و ورزیده برای کودکان، برروی شخصیت‌سازی آن‌ها نیز تمرکز می‌کند. بنابراین از رایج‌ترین سوال‌های والدین این است که سن مناسب برای شروع آموزش کاراته در کودکان چه سنی است؟ در ادامه سعی داریم که به انتخاب بهترین سن برای شروع ورزش کاراته کودکان بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

 

آیا کاراته برای کودکان مفید است؟

قبل از هر چیز، باید بدانید که ورزش رزمی کاراته می‌تواند علاوه‌بر ایجاد قدرت در بدن فرزند شما، روحیات و ذهنیت او را دچار تحول عمیقی کند. این ورزش یکی از انواع دفاع‌شخصی‌هاست که می‌تواند بدن و ذهن کودکان را برای پیشامدهای احتمالی، چابک و آماده سازد. علاوه‌براین، هیجان و انرژی موجود در کودکان، نیاز به تخلیه‌شدن دارد. اما کدام فعالیت بدنی، می‌تواند انتخاب مناسبی برای فرزند شما باشد؟ ثبت‌نام در کلاس کاراته و آموزش اصولی آن توسط یک استاد ماهر، می‌تواند یکی از سالم‌ترین و بهترین راهکارها برای تخلیه شور و انرژی کودکان باشد.

 

بهترین سن برای شروع ورزش کاراته کودکان

برخی از آکادمی‌ها و مدارس ورزشی، هنرهای رزمی را به تمام کودکانی که به مرحله راه‌رفتن رسیده باشد، آموزش می‌دهند! درست است که نمی‌شود برای تمام کودکان، یک نسخه واحد پیچید؛ اما بر اساس مشاهدات و تحقیقات، فرزندان شما از سن ۶ سالگی می‌توانند مفاهیمی را متوجه شوند که ذهن آن‌ها را برای آموزش ورزش‌های رزمی، آماده می‌کند:

  • جهت‌های چپ و راست
  • گوش‌دادن بی‌سروصدا به معلم
  • منتظرشدن برای نوبت خود
  • کار تیمی درست
  • انتقاد مودبانه
  • درک و همدلی جمعی
  • احترام به بزرگ‌ترها و هم‌سالان
  • آگاهی از تاثیر رفتار خود بر روی دیگران

بنابراین سن مناسب برای شروع کاراته در کودکان را از حدود ۶ سالگی تخمین زده‌اند. شما می‌توانید با بررسی آمادگی ذهنی و بدنی فرزندتان و مشورت با یک استاد باتجربه، طی بازه سنی ۶ تا ۸ سالگی فرزندتان، برای شروع ورزش کاراته اقدام کنید؛ اما توصیه منطقی‌تر این است که سن شروع ورزش کاراته را درنظر داشته باشید و فرزندان‌ کوچک‌تان را برای یادگیری مفاهیمی که هنوز برای آن آمادگی ندارند، تحت فشار نگذارید. 

 

مزایای کاراته برای کودکان 

ورزش کودکان

 

خیلی از افراد، کاراته را یک ورزش خشن می‌دانند؛ درحالی‌که این ورزش، ساختمان روحی کودکان را به زیبایی شکل می‌دهد. فرزندان شما در یادگیری کاراته، با چیزی بیشتر از چند حرکت خشن رزمی آشنا می‌شوند. اگر سن مناسب برای شروع کاراته در کودکان رعایت شود، این ورزش مزایای زیادی برای کودک خواهد داشت:

 

 

رشد فیزیکی

هر ورزشی اگر به‌‌صورت اصولی انجام شود، می‌تواند به رشد و سلامت بدن افراد کمک کند. تمرینات کاراته نیز به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های حرکتی خود را توسعه دهند. با انتخاب سن مناسب برای شروع کاراته در کودکان، آن‌ها می‌توانند با بدنی چابک‌تر وارد نوجوانی و بزرگسالی شوند. افزایش قدرت، استقامت، انعطاف‌ بدنی از تاثیراتی است که کاراته روی بدن کودک می‌گذارد.

 

تناسب اندام

کودکانی که در سنین درست وارد آموزش هنرهای رزمی -به‌ویژه کاراته- می‌شوند، تناسب اندام خود را در آینده حفظ می‌کنند. فعالیت بدنی منظم، درصد ابتلا به مشکلاتی مانند چاقی و دیابت را در کودکانی که سال‌ها مشغول کاراته بوده‌اند، به‌صورت چشمگیری پایین می‌آورد.

 

آموزش هدف‌گذاری

همانطور که می‌دانید سیستم کاراته بر اساس رنگ‌ کمربند، درجه‌بندی می‌شود. معنی این سیستم این است که کاراته‌کار باید در هر مرحله با پشتکار و تمرین‌ روی جسم و ذهن خود، تلاش کند تا سطحی که در آن قرار دارد را تکمیل کند و موفق به دریافت کمربند آن مرحله شود و پس از آن به سطح جدیدی صعود می‌کند. این سیستم آموزشی، به فرزند شما کمک می‌کند که هدف‌گذاری و شیوه دستیابی به آن را قدم‌به‌قدم به همراه اساتید حرفه‌ای و تیم همسالان خود، آموزش ببیند.

 

یادگیری احترام و صبر

فرزند شما به‌محض ورود به کلاس کاراته، یاد می‌گیرد که مربی خود را سنسی یا استاد خطاب کند. احترام به این استاد، سکوت هنگام صحبت‌کردن او، گوش‌دادن محترمانه، توجه به موضوعاتی مانند «نوبت» در صف هم‌سالان، تمرکز روی آموزش‌های جسمی و روحی، کاراته را تبدیل به چیزی بیشتر از یک ورزش رزمی ساده می‌کند. همچنین لزوم تعظیم در مقابل حریف، مفهومی اخلاقی و بی‌نظیر است که اگر کودک شما آن را در بهترین سن برای شروع ورزش کاراته آموزش ببیند، می‌تواند با ذهنیتی آگاه‌تر و بالغ‌تر وارد سنین نوجوانی و بزرگسالی بشود.

 

تقویت روحیه کار تیمی در صورت رعایت سن مناسب برای شروع کاراته در کودکان

ورزش کاراته به‌صورت تک‌نفره انجام می‌شود؛ اما آموزش‌های آن در کلاس به‌شکل حضوری و گروهی شکل می‌گیرد. تمرین‌های دوبه‌دو و یادگیری اصول اخلاقی هنرهای رزمی در فضای جمعی کلاس، کودک شما را تشویق می‌کند تا در فضای همسالان خود با کار تیمی آشنا شود و نسبت به یک گروه، احساس تعلق پیدا کند.

 

مناسب برای اختلال‌های روانی و بیش‌فعالی

کمتر ورزشی را پیدا می‌کنید که افراد بتوانند با مشکلاتی مانند بیش‌فعالی، اُتیسم و اختلالات روانی، وارد کلاس شوند و در تمرین‌های ورزشی به موفقیت برسند؛ ولی هنر رزمی کاراته از آن دسته ورزش‌هاست که این قانون کلی را نقض می‌کند! اگر دلبند شما دارای چنین مشکلاتی است، می‌توانید با درنظرگرفتن بهترین سن برای شروع ورزش کاراته کودکان، او را با خیال راحت به دست استادی باسابقه بسپارید. کاراته مناسب‌ترین ورزش برای این گروه از کودکان است، چراکه با تمرینات و قوانین محکم خود، صبوری و نظم را قدم‌به‌قدم به دلبند شما آموزش می‌دهد و همین موضوع، تاثیر شگفت‌آوری روی خلقیات کودکان (به‌ویژه کودک بیش‌فعال) می‌گذارد.

 

کنترل خشم و حل مشکلات

عده‌ای بر این باورند که کاراته یک ورزش بدون سلاح مبارزه‌ای است که پایه‌های اصلی آن، روی خشم و ضربه‌زدن بر حریف، استوار شده است؛ اما بهتر است به کاراته به‌عنوان ورزشی برای یادگیری دفاع‌شخصی نگاه کنید. در قدم اول، کودکان در سن شروع ورزش کاراته، یاد می‌گیرند که در موقعیت‌های سخت زندگی از توانایی‌هایشان برای دفاع از خود و اطرافیان استفاده کنند. در کنار این مبارزه سالم و ضروری، کودکان کاراته‌کار متوجه می‌شوند که طی مراحل مختلف زندگی، می‌توانند مشکلات‌ خود را با روش‌های صلح‌آمیز و بدون خشونت، حل کنند. اصول اولیه کاراته بر روی صبر، تمرکز و احترام پایه‌ریزی شده است؛ بنابراین تصور اینکه کاراته، فرزند شما تبدیل به مبارزی خشن و خیابانی می‌کند، فرسنگ‌ها از واقعیت دور است.

هدف از ثبت‌نام کودکان در کاراته در سن مناسب برای شروع کاراته در کودکان چیست؟

هدف ثبت‌نام فرزندتان را در کلاس کاراته مشخص کنید: آیا می‌خواهید فرزندتان برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت خود به کلاس رزمی برود؟ آیا می‌خواهید فرزندتان را وارد کار گروهی کنید؟ آیا کاراته را روش مناسبی برای چالش بیش‌فعالی فرزندتان می‌دانید و می‌خواهید از این طریق، هیجان و انرژی‌ کودک‌تان تخلیه شود؟ آیا قصد دارید که تمرکز و اعتمادبه‌نفس و صبوری فرزندتان را با کاراته تقویت کنید یا اصلاً می‌خواهید او را وارد یک ورزش رقابتی کنید تا در آینده به‌عنوان یک کاراته‌کار حرفه‌ای شناخته شود؟ با درنظرگرفتن توانایی‌های جسمی و ذهنی فرزندتان، هدفی که دارید را انتخاب کنید. بهتر این است که هدف خود را با یک مربی کاراته مجرب و خوش‌نام در میان بگذارید تا به شما در انتخاب مناسب‌ترین سن برای یادگیری کاراته کودکان کمک کند.

 

سخن پایانی

حال که با ویژگی‌های فوق‌العاده کاراته و بهترین سن برای شروع ورزش کاراته کودکان آشنا شدید، می‌توانید با انتخاب یک مربی خوب در آکادمی‌های ورزشی، کودک خود را به یادگیری یکی از ریشه‌دارترین و اصیل‌ترین ورزش‌های جهان، تشویق کنید!

 

 

منابع

 

 

 

 

 

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز