ورزش رزمی مناسب دختربچه ها

1402-09-05
ورزش رزمی مناسب دختربچه ها


ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها علاوه‌براینکه تأثیر ویژه ‏ای بر حفظ تناسب اندام و سلامتی آن‌ها دارد، می‏تواند به آن‏ها خودانضباطی، خودکنترلی و نحوه دفاع از خود را نیز آموزش دهد. هنرهای رزمی زیادی برای دختر‌ها وجود دارند و ممکن است برای والدین این سوال پیش بیاید که بهترین رشته ورزشی برای دختر بچه ها چیست؟ بهترین هنر رزمی برای یک دختر به شخصیت، علایق و انتظارات او بستگی دارد. بدون شک دختربچه‏ ها در برابر تعارض افراد غریبه آسیب‌پذیرتر هستند و یادگیری یک هنر رزمی می‏تواند در موقعیت‏های خطرناک به آن‏ها کمک کند. اگر می‌خواهید دخترتان قوی، منظم، با اندام متناسب و قادر به دفاع از خود دربرابر حمله‏ احتمالی افراد غریبه باشد، در ادامه با ما همراه باشید تا رشته رزمی مناسب و مطابق با شخصیت و انتظارات دخترتان را پیدا کنید.

بهترین رشته ورزشی برای دختر بچه‏ ها چیست؟

ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها و دختران نوجوان، ورزشی است که به آن گرایش دارند، زیرا هر رشته ورزشی تکنیک‏ ها و روش ‏های تمرینی خاص خود را دارد. والدین باید توجه داشته باشند که انتخاب هنرهای رزمی برای کودکانی که علاقه ه‏ای به ورزش‏ هایی مانند تنیس یا بسکتبال ندارند، انتخاب هوشمندانه‏ ای است. در ادامه رشته‌های رزمی مناسب برای دختر بچه‌ها معرفی شده‌اند:

جوجیتسو برزیلی؛ ورزشی ژاپنی برای دختران

جوجیتسو برزیلی (BJJ) گونه ‏ای مدرن از جوجیتسو سنتی ژاپنی است. این ورزش رزمی، در اوایل دهه 1900 توسعه یافت و در مقایسه با سایر هنرهای رزمی، ورزشی نوپا است. جوجیتسو ورزش رزمی ملایمی است که در آن نحوه قلاب‌کردن و زمین‌زدن حریف، نسبت به ضربه‌زدن در اولویت است. جوجیتسو برزیلی، به شطرنج انسانی معروف است، زیرا شرکت‌کنندگان باید از مهارت‏ های حل مسئله برای غلبه بر حریف خود استفاده کنند. 
جوجیتسو به کودکان کمک می‏ کند تا در شرایط سخت در برابر حریف قدرتمند و در برابر مهاجمان از خود دفاع کنند. این ورزش می‏تواند یک ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها باشد. در این ورزش آن‌ها یاد می‏ گیرند تا از فاصله بسیار کم به فرد مهاجم ضربه بزنند و به‌سرعت از او فاصله بگیرند. مزایای ورزش جوجیتسو برای دختر بچه‏ ها شامل موارد زیر می‌شود: 

  • یک ورزش سالم و به‌نوعی کم‌خطر
  • یادگیری دفاع شخصی در برابر افراد مهاجم
  • افزایش تحرک و کالری‌سوزی

تکواندو؛ ورزشی پویا و ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها

تکواندو یک هنر رزمی پویا و سریع است. مبداء این رشته ورزشی از کره است و قدمتی بیش از 5000 سال دارد. این ورزش شامل تمرینات هوازی، مدیتیشن و تا حدودی حرکات کششی است. با توجه به تأثیر این هنر رزمی بر هماهنگی عصب و عضله، می‏تواند ورزشی مناسب برای دختران باشد. در تکواندو از مشت و لگد برای مبارزه با حریفان استفاده می‏ شود و بیشتر تمرکز بر روی ضربه‌زدن است و در آن دفاع‌شخصی نقش کم‏رنگ‏ تری دارد. مزایای ورزش رزمی تکواندو برای دختران عبارت است است: 

  • بهترین هنر رزمی برای ایجاد قدرت
  • ایجاد انعطاف‌پذیری
  • افزایش قدرت تعادل

جودو؛ ورزشی مشابه جوجیتسو برای دختر بچه‌ها

جودو یک هنر رزمی ژاپنی است که از جوجیتسو منشاء گرفته است. این هنر رزمی به عنوان یکی از محبوب‏ ترین هنرهای رزمی در ایالات متحده آمریکا است. جودو به‌معنای «روش ملایم» ترجمه می‌شود و از ضربه‌زدن در آن استفاده نمی‌کنند، درعوض، بر روی دست‌وپنجه نرم‌کردن، پرت‌کردن حریف و پین‌زدن و قفل‌کردن دست‏ ها روی بدن برای غلبه بر حریفان تمرکز دارد. در جودو، هدف،  استفاده از قدرت برای ایجاد عدم تعادل حریفان و غلبه بر آن‏ها است. نتیجه این است که شرکت‌کنندگان کوچک‌تر می‌توانند به‌راحتی شرکت‌کنندگان بزرگ‌تر و قوی‌تر را به چالش بکشند. 
جودو یکی از هنرهای رزمی ایمن‏ است، اما همچنان از نظر جسمی و ذهنی بسیار چالش‌برانگیز است. دخترانی که جودو تمرین می‏ کنند، فرصت‏ های زیادی برای افزایش مهارت دفاع شخصی در خود دارند. جودو و جوجیتسو برزیلی بسیار شبیه به هم هستند. این دو رشته ورزشی، در دسته هنرهای رزمی ملایم قرار می‏ گیرند که در آن‌ها ضربه‌زدن به سر و گردن ممنوع است. البته جوجیتسو برزیلی نسبت به جودو نوپاتر است و قدمت تاریخی کمتری نسبت به جودو دارد. مزایای جودو به‌عنوان ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها شامل موارد زیر است: 

  • تمرکز زیادی بر احترام و انضباط شخصی دارد. 
  • ملایم‌بودن وکاهش آسیب در حین تمرین 
  • افزایش قدرت و تعادل

کاراته؛ محبوب بین زنان و ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها

در باشگاه رزمی کودکان، کاراته یکی از انواع محبوب و موردپسند والدین برای فرزندان خود است. منشاء این رشته ورزشی از کشور ژاپن است و پیشینه تاریخی طولانی دارد. کاراته به معنی «نبرد با دست خالی» است. در این هنر رزمی بیشتر از ضربات مشت، لگدزدن و مسدودکردن برای دفاع از خود استفاده می‏ شود. البته باید به این نکته توجه داشت که برخلاف ورزش رزمی تکواندو بیشتر ضربات در این رشته کنترلی هستند و به اصطلاح، ضربه به حالت شادو یا سایه زده می‏شود و بیشتر جنبه نمایشی دارد. 
در برخی از سبک‏ های کاراته مانند کاتا، حریفی وجود ندارد و فرد به‌تنهایی حرکات نمایشی خود را نشان می‏ دهد. کاراته یک هنر رزمی بسیار منظم است که مبتنی بر رشد صبر، خودآگاهی و کنترل نفس است. همین امر کودکان علاقه‏ مند به این رشته را تشویق می ‏کند تا به بهترین نسخه خود تبدیل شوند و با احترام زندگی کنند. ورزش کاراته کودکان می‏ تواند ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها باشد. مزایای کاراته برای دختران شامل موارد زیر است: 

  • ورزش رزمی کاملا ایمن برای دختر بچه‏ ها
  • افزایش اعتماد به نفس در دختران
  • افزایش قدرت جسمانی

کونگ‌فو؛ هنر رزمی قدیمی

مبداء کونگ‌فو کشور چین است و این ورزش به‏ عنوان یکی از قدیمی ‏ترین و محبوب‏ ترین هنرهای رزمی به شمار می‏ رود. کونگ‌فو یک ورزش رزمی قدرتی و سرعتی است، بنابراین یک راه فوق‌العاده برای کالری‌سوزی در کودکانی که اضافه وزن دارند به شمار می‌رود، اما علاوه‌برای‏که این ورزش به‌شدت هوازی و کالری‌سوز است، یک ورزش قدرتی نیز به حساب می‌آید. 
از طرفی این هنر رزمی با تکیه بر حفظ آرامش باعث افزایش صبوری در فرد تحتِ آموزش این رشته نیز می ‏شود. کونگ‌فو نسبت به سایر هنرهای رزمی چالش‌برانگیزتر است و شامل ضربات سریع، چرخش، ضربات از راه دور و مشت می‏ شود. مزایای کونگ‌فو عبارت‌اند از: 

  • یک ورزش رزمی هوازی برای افزایش سوخت و ساز بدن است. 
  • یکی از بهترین ورزش ‏ها برای ایجاد استقامت و انعطاف‏ پذیری است. 
  • کنترل هیجانات و افزایش قدرت تمرکز 

تای‌چی؛ یک ورزش نمایشی برای دختر بچه‌ها

ورزش تای‌چی یک ورزش رزمی انفرادی و ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها است. در هنر رزمی تای چی، سبک‌های زیادی وجود دارد که معمولاً پایه مشترکی دارند، اما ممکن است در ظاهر و روش‏ های تمرین متفاوت باشند. برخی از این سبک‌ها عبارت‌اند از:

  • چن
  • یانگ
  • وو
  • آفتاب

وقتی کودک شما تمرینات رزمی تای‌چی را شروع می‏کند، خواهید دید که این تمرین مربوط به حرکت دفاعی و یا ضربات حمله‌آسا نیست، بلکه بیشتر به‏صورت حرکات سیال و نمایشی است‌ به‌همین‌دلیل است که این ورزش رزمی را تحت عنوان «مدیتیشن متحرک» می‏شناسند. مزایای تمرین تای چی برای دختر بچه‌ها شامل مپارد زیر است: 

  • انفرادی است و کودک تحت تاثیر هیچ ضربه‏ای قرار نمی‏گیرد. 
  • افزایش تمرکز
  • افزایش تعادل

آیکیدو؛ ورزشی سبک برای دختر بچه‌ها

یکی دیگر از بهترین ورزش ‏های رزمی مناسب برای دختر بچه ‏ها، آیکیدو نام دارد. این ورزش رزمی، سبک‏ های متنوعی را شامل می‏ شود:

  • ایواما ریو
  • ایواما شین شین 
  • آیکی شورن کای
  • شودوکان آیکیدو
  • یوشینکان
  • رنشینکای
  • آیکیکای
  • کی آیکیدو

 این رشته رزمی در ابتدا توسط موریهه اوشیبا ابداع شد. هدف اوشیبا از ابداع آیکیدو این بود که هنرجویان بتوانند از آن به‌عنوان دفاع‌شخصی استفاده کنند. براساس نظر بنیان‏ گذار این ورزش، هدف از تمرین آیکیدو، کنترل خشم به جای پرورش خشونت است. این ورزش رزمی بیشتر بر پایه کنترل تنفس، چرخش و دورشدن از ضربات حریف و مهار حرکات تهاجمی حریف است. 
این ورزش به‌‏عنوان یک ورزش رزمی مسلح، ممکن است مناسب یادگیری دختر بچه‏ ها نباشد. البته براساس شناختی که از فرزندتان دارید، انتخاب این هنر رزمی زیر نظر مربی حرفه‏ ای بلامانع است. مزایای ورزش آیکیدو شامل موارد زیر می‌شود: 

  • افزایش قدرت جسمانی
  • افزایش مهارت دفاع شخصی
  • یادگیری کنترل خشم

موی تای؛ ورزش تایلندی دختر بچه‌ها

موی تای یک هنر رزمی تایلندی است. این ورزش رزمی بسیار سرعتی و تهاجمی است. این ورزش، «هشت اندام»  نیز نامیده می‌شود، زیرا در آن از پا، آرنج، دست و زانو برای مبارزه و دفاع استفاده می‏ شود. بوکس تایلندی یا همان موی ‏تای، شامل حرکات و ترکیبات قدرتمند و چشم ‏گیر است که در مبارزه با یک و حتی چندین مهاجم موثر است. 
این ورزش به‌دلیل استفاده از کلاه محافظ، لثه ‏بند، ساق‏ بند و کاپ محافظ، زیر نظر یک مربی مجرب می‏ تواند ورزش رزمی مناسب برای دختربچه‏ ها باشد. مزایای موی تای برای دختران نوجوان شامل موارد زیر است: 

  • یادگیری آسان
  • ایمنی بالاتر نسبت به ورزش رزمی نظیر کراوماگا
  • افزایش سرعت عمل و چابکی

کیک بوکسینگ؛ ورزش قدرتی دختر بچه‌ها

این ورزش به عنوان یک ورزش رزمی قدرتی و نوعی بوکس تایلندی است و برخی افراد موی تای و کاراته را از زیر شاخه‏ های این رشته می‏ دانند. این ورزش همانند ورزش موی تای بر پایه مشت و لگد و مبارزه در رینگ‌بوکس است. معمولاً در زمان تمرین و مبارزه از دستکش بوکس، لثه ‏بند و کاپ محافظ استفاده می ‏شود.
از تفاوت این رشته رزمی با موی‏ تای می ‏توان به عدم استفاده از ساق‌بند اشاره کرد، زیرا  در این سبک رزمی، زیرگیری انجام نمی‏ شود و تنها ضربه به سر و قسمت نیم‌تنه آزاد است. ازآنجاکه قوانین حاکم بر این ورزش اجازه ضربات واقعی را در سنین پایین و در سبک سمی کنتاک نمی‏ دهند، این ورزش می‏تواند به‏ عنوان ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها انتخاب شود. مزایای کیک بوکسینگ برای دختر ها شامل: 

  • دفاع شخصی
  • تناسب اندام عمومی
  • ایجاد انگیزه برای رقابت است

 

دوره‏ RAD برای دختر بچه‌ها

دوره دفاع از تجاوز به عنف (RAD) در دسته هنرهای رزمی قرار دارد. این رشته توسط مربیان معتبر RAD و پلیس محلی، آموزش داده می ‏شوند. در کلاس RAD، دختر بچه‏ ها یاد می‏ گیرند که با اجتناب و جلوگیری از حمله، از خود در برابر مهاجمان دفاع کنند.
دختران نوجوان با استفاده از کتابچه راهنما، کتاب کار و تمرین عملی، تکنیک‌های دفاع در مقابل لگد، مشت و نقطه فشار برای فرار از فرد مهاجم را یاد می‌گیرند. مربیان RAD سناریوهای واقعی را ایجاد و از بالشتک و تجهیزات ایمنی زیادی استفاده می‏ کنند تا دختران بتوانند این تکنیک ‏ها را با تمام قدرت خود تمرین کنند.

هنرهای رزمی مناسب دختر بچه‌هاست یا دوره RAD؟
دوره RAD برای یادگیری مهارت‏ های عملی دفاع شخصی مناسب ‏تر است، اما مزیت ‏های شرکت در کلاس‏ های تمرین هنرهای رزمی را ندارد. کلاس RAD معمولاً به‌صورت کلاس ‏های فشرده یک روزه یا چند روزه برگزار می‏شود، در حالی که هنرهای رزمی در طول چندین سال‏ تمرین مستمر، نتیجه‌بخش خواهند بود. 
دختران می‏ توانند از هر دو هنر برای کسب بهترین نتیجه استفاده کنند. باید توجه داشت که همه هنرهای رزمی برای دفاع‌شخصی مناسب نیستند، بنابراین اگر می‌خواهید دخترانتان مهارت‏ های دفاعی عملی داشته باشند، باید آن‏ها را در کلاس RAD ثبت‌نام کنید. اما درصورتی‌که بخواهید فرزندتان به‌طور منظم ورزش کند و در مورد نظم و انضباط شخصی و دفاع‌شخصی اولیه بیاموزد، باید آن‏ها را به فراگیری هنرهای رزمی تشویق کنید.

سخن پایانی
برخلاف تصور بیشتر افراد، میزان بروز آسیب‌های جدی در ورزش ‏های رزمی پایین‌تر از بعضی دیگر از رشته ‏های ورزشی نظیر والیبال یا بسکتبال است. هنرهای رزمی بسیاری وجود دارند که والدین می ‏توانند با انتخاب هوشمندانه ورزش رزمی مناسب دختر بچه ها، آن‌ها را انتخاب کنند. رایج ‏ترین هنرهای رزمی شامل جودو، کاراته، تکواندو، جوجیتسو برزیلی و کونگ فو است. 
والدین باید توجه داشته باشند قبل از انتخاب هر رشته ورزشی با کودک خود صحبت کنند تا علایق او را بشناسند و با توجه به سلیقه و توانایی‏ های کودکشان رشته ورزشی موردعلاقه او را انتخاب کنند. همچنین والدین قبل از ثبت‌نام کودکان در کلاس‏ های آموزش ورزش‏ های رزمی، بهتر است از تجربه مربی و امکانات سالن به‌خوبی آگاه شوند.

منابع:
https://wayofmartialarts.com
https://mmachannel.com

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز