معرفی انواع سبک های کاراته

1402-04-09
سبک های کاراته

کاراته یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌های هنرهای رزمی در جهان است که بسیاری آن را ورزشی مناسب کودکان می‌دانند. این رشته با توجه به تاریخچه‌ی طولانی و دیرینه‌ی خود، به چندین سبک و شاخه تقسیم می‌شود. هر یک از این سبک‌ها دارای تکنیک‌های خاص و فلسفه‌های متفاوتی هستند که در نهایت به شکل یکپارچه‌ای از هنر و تمرین تبدیل شده‌اند. در این مقاله به معرفی اصلی‌ترین سبک‌های کاراته می‌پردازیم. در انتها با توجه به نیاز و انگیزه خود می‌توانید بهترین سبک کاراته را برای خودتان انتخاب کنید. 

انواع سبک‌های کاراته کدامند؟

پیش از اینکه بخواهیم به معرفی اصلی‌ترین سبک‌های کاراته بپردازیم بازم است نگاهی کلی به تاریخچه ورزش کاراته و بوجود آمدن سبک‌های مختلف کاراته می‌اندازیم. 
کاراته یکی از رشته‌های مبارزه‌ای ژاپنی است که در دهه ۱۹۲۰ میلادی با تاثیر از هنرهای رزمی چینی ابداع شد. این ورزش رزمی از ترکیب تکنیک‌های مختلفی از جمله ضربات پا و دست، برخورد با حرکات حریف، کنترل تنفس و تمرینات روحی تشکیل شده است. در سال ۱۹۵۵، اتحادیه کاراته ژاپن (JKA]) تأسیس شد و سپس در دهه ۱۹۶۰، کاراته به عنوان یک ورزش رسمی در مسابقات المپیک قرار گرفت. در حال حاضر، کاراته به عنوان یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های جهان شناخته می‌شود و در بسیاری از کشورها، انجمن‌های کاراته فعال هستند.
 
به طور کلی، کاراته از سبک‌های مختلفی تشکیل می‌شود که تعداد آنها به 75 سبک مختلف می‌رسد. اما به طور کلی همه این سبک‌ها در چند دسته بندی اصلی قرار می‎گیرند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

سبک‌ کاراته کنترلی 

1.    شیتو ریو (Shito-Ryu)

این سبک کاراته بسیار تکنیکی و هنری است. در شیتوریو 50 کاتا یا مجموعه تکنیک‌های از پیش تعیین شده وجود دارد که به ورزشکاران این سبک آموزش داده می‌شود. در حقیقت شیتوریو یک سبک کاراته دفاعی است که در آن به فرد آموزش داده می‌شود چطور در برابر حملات واقعی از خود دفاع کنند. بنابراین بیش از هر چیزی عضلات برای این حالت دفاعی آماده شده و تقویت می‌شوند. علاوه بر اینها، فرد کاراته کار برای انجام صحیح حرکات و تکنیک‌های سبک شیتو ریو نیاز دارد مدت زمان طولانی بایستد و تمرکز بیشتری به روی تعادل خود داشته باشد. همین مساله به روی فیزیک بدن تاثیر گذاشته و او را آماده میدان مبارزه می‌کند.

2.    شوتوکان (Shotokan)

سبک کاراته کنترلی با نام شوتوکان (Shotokan) شناخته شده است. این سبک در اوایل دهه 1930 بوجود آمد و شامل تکنیک‌های ضربه، کات، کاراته کومیته و تمرینات کاتا می‌شود. در حقیقت هدف اصلی این سبک کنترل حرکت و انرژی حریف است و با توجه به اینکه فرد باید تمرکز بیشتری بر استوار ماندن به روی پا داشته باشد، این سبک را کاراته کنترلی می‌خوانند. شوتوکان در بسیاری از کشورها، از جمله ژاپن، آمریکا، انگلستان و استرالیا، بسیار محبوب است و در مسابقات بین‌المللی نیز از این سبک پیروی می‌شود. 

3.    سبک وادو ریو (Wado-Ryu) 

وادو ریو یکی از سبک‌هاییست که در زیرمجموعه سبک شوتوکان یا کاراته کنترلی قرار می‌گیرد اما بیشتر متکی بر حرکات جوجیتسو است. در این سبک، حرکات تمرین کننده روان‌تر است و تاکید بیشتر بر فرار از حملات است تا مبارزه یا برخورد تن به تن. نکته مهمی که درباره سبک وادو ریو وجود دارد بُعد معنوی آن است. در حقیقت تمام سبک‌های کاراته به روی تمرکز ذهن متکی هستند اما در وادو ریو این هارمونی و آرامش است که اهمیت بالاتری دارد. همچنین وادو ریو را نیز می‌توان یک سبک دفاعی دانست تا یک سبک مبارزه. 

4.    سبک گوجو ریو (Goju-Ryu)

این سبک کاراته به نسبت سایر سبک‌های معرفی شده جدیدتر است و در دهه ۱۹۵۰ میلادی ابداع شده است. تمرکز این سبک بر روی تمرینات پرقدرت و حرکات پویا است. در کاراته گوجو ریو از حرکات ضد حمله قدرتی استفاده می‌شود و فرم دفاعی در این سبک به نسبت سبک‌های دیگر کمتر است به همین جهت گوجو ریو را بیشتر یک سبک مبارزه می‌دانند تا دفاع. 

 سبک کاراته غیرکنترلی 

سبک کیوکوشین (Kyokushin Karate) 

این سبک کاراته در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط ماسوتاتسو اویاما ابداع شد. تمرکز این سبک بر روی قدرت و استحکام بدن است و یک سبک فول کنتاک محسوب می‌شود. فلسفه اصلی این سبک کاراته خودسازی، نظم، انضباط و تمرین سخت است. شاید بتوان این سبک را به نسبت سایر موارد ذکر شده سبکی سنگین‌تر و دشوارتر دانست. همین رویکرد موجب شده کیوکوشین به یکی از سبک‌های محبوب و معتبر کاراته در سراسر جهان تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی: آموزش حرکات اصلاحی

بهترین سبک کاراته کدام است؟

همانطور که در معرفی انواع سبک‌های کاراته به آن اشاره شد، هر یک از این سبک‌های کاراته دارای تمرینات و فلسفه‌های خاص خود هستند که در نهایت به شکل یکپارچه‌ای از هنر و تمرین تبدیل شده‌اند. تمرکز برخی از حرکات به روی دفاع است و برخی دیگر حمله را هدف می‌گیرد. بنابراین باید اینطور در نظر گرفت که آیا هدف از ورزش کاراته دفاع شخصی است یا مبارزه. با مشخص کردن اینکه کدام یک انتخاب شماست می‌توانید بهترین سبک کاراته را انتخاب کنید. 
معمولا سبک شوتوکان یا کنترلی را بعنوان سبکی مناسب برای دفاع شخصی می‌دانند و در مقابل کیوکوشین را سبکی برای مبارزه معرفی می‌کنند. با توجه به اینکه کاراته یکی از ورزش‌های محبوب و مناسب برای کودکان است، انتخاب سبک کاراته را با مشورت با مربی انجام دهید چرا که او در تمرینات بیشتر متوجه توانایی‌ها و ضعف‌های فرزند شما شده و می‌تواند با معرفی سبک مناسب، به تقویت قدرت بدنی و پرطرف کردن ضعف‌ها بپردازد. 

سخن پایانی 

فرقی نمی‌کند کدام سبک ورزش کاراته را انتخاب می‌کنید، به طور کلی کاراته یکی از بهترین و محبوب‌ترین ورزش‌های رزمی است که حرکات آن نه تنها به روی بدن بلکه به روی ذهن نیز تاثیرگذار است. برخی از این سبک‌ها به روی تعادل جسم و ذهن تمرکز دارند، برخی دیگر دفاع شخصی محسوب شده و برخی فرد را آماده مبارزه می‌کنند. همین حرکات تعادلی و کنترلی موجب شده کاراته یک ورزش رزمی بسیار مناسب برای کودکان به شمار برود چرا که به روی فیزیک بدن آنها تاثیرگذاشته و به رشد جسمی و ذهنی آن‌ها کمک می‌کند. با شناخت انواع سبک‌های کاراته و مشورت با یک مربی مجرب در زمینه آموزش کاراته به کودکان، بهترین سبک کاراته را برای فرزند خود انتخاب کنید. 
 

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز